Az
ateista filozófia-professzor arról beszél a tanítványainak, mi a problémája a
tudománynak Istennel, a Mindenhatóval. Megkéri az egyik új diákját, hogy álljon
fel és a következő párbeszéd alakul ki:
Prof:
Hiszel Istenben?
Diák:
Teljes mértékben, uram.
Prof:
Jó-e Isten?
Diák:
Természetesen.
Prof:
Mindenható-e Isten?
Diák:
Igen.
Prof: A
bátyám rákban halt meg, annak ellenére, hogy imádkozott Istenhez, hogy
gyógyítsa meg. Legtöbbünk törekedne arra, hogy segítsen másokon, akik betegek.
De Isten nem tette ezt meg. Hogyan lehetne akkor jó Isten? Hmm?
Diák: (a
diák hallgat)
Prof:
Erre nem tudsz választ adni, ugye? Kezdjük elölről, fiatalember. Jó-e Isten?
Diák:
Igen.
Prof:
Jó-e Sátán?
Diák:
Nem.
Prof:
Honnan származik Sátán?
Diák:
Istentől?
Prof: Így
van. Mondd meg nekem, fiam, van-e bűn ebben a világban?
Diák:
Igen.
Prof: A
bűn mindenhol jelen van, nemde?
Diák:
Igen.
Prof: És
Isten teremtett mindent. Így van?
Diák:
Igen.
Prof:
Tehát ki teremtette a bűnt?
Diák: (a
diák nem válaszol)
Prof:
Vannak-e betegségek? Erkölcstelenség? Gyűlölet? Csúfság? Mindezen szörnyű
dolgok léteznek ebben a világban, ugye?
Diák:
Igen, uram.
Prof:
Tehát, ki teremtette mindezeket?
Diák: (a
diák nem felel)
Prof: A
tudomány állítása szerint 5 érzékünk van, melyekkel felfogjuk és megfigyeljük a
dolgokat magunk körül. Mondd meg nekem, fiam! Láttad-e már valaha Istent?
Diák:
Nem, uram.
Prof:
Mondd meg nekünk, hallottad-e már valaha a te Istenedet?
Diák:
Nem, uram.
Prof:
Érezted-e már valaha a te Istenedet, megízlelted-e a te Istenedet, vagy
érezted-e már a te Istened illatát? Különben is, volt-e már valamilyen
kézzelfogható tapasztalatod Istenről?
Diák:
Nem, uram, attól tartok nem.
Prof: És
mégis hiszel benne?
Diák:
Igen.
Prof: A
tapasztalati, igazolható, bemutatható bizonyítékok alapján a tudomány
kijelenti, hogy a te ISTENED nem létezik. Na, erre mit mondasz, fiam?
Diák:
Semmit. Nekem csak a hitem van.
Prof:
Igen. A hit. Pontosan ezzel van problémája a tudománynak.
Diák:
Professzor, létezik-e a hő?
Prof:
Igen.
Diák: És
létezik-e a hideg?
Prof:
Igen.
Diák:
Nem, uram. Nem létezik. (Az események ezen fordulatára az előadóterem elcsendesedik.)
Uram, lehet sok hőnk, még több hőnk, túlhevíthetünk valamit, vagy még annál is
jobban felhevíthetjük, lehet fehér hőnk, kevés hőnk, vagy semennyi hőnk. De nem
lesz semmink, amit hidegnek hívnak. 458 fokkal tudunk nulla alá menni, ami a hő
nélküli állapotot jelenti, de annál lejjebb nem mehetünk. A hideg nem létezik.
A hideg szót a hő nélküli állapot jellemzésére használjuk. A hideget nem tudjuk
lemérni. A hő: energia. A hideg nem AZ ellentéte a hőnek, uram, hanem a hiánya.
(Az előadóteremben ekkor már egy gombostű leejtését is meg lehetne hallani.) És
mi van a sötétséggel, Professzor? Létezik-e a sötétség?
Prof:
Igen. Hogyan beszélhetnénk Az éjszakáról, ha nem lenne sötétség?
Diák:
Ismét téved, uram. A sötétség valaminek a hiányát jelzi. Lehet kis fényünk,
normális fényünk, nagy erejű fényünk, villanó fényünk, de ha sokáig nincs fény,
akkor nincs semmi, S azt hívjuk sötétségnek, így van? De a valóságban a
sötétség nem létezik. Ha létezne, még sötétebbé tudnánk tenni a sötétséget,
nemde?
Prof:
Tehát, mire akarsz rámutatni mindezzel, fiatalember?
Diák:
Uram, azt akarom ezzel mondani, hogy a filozófiai eszmefuttatása hibás.
Prof:
Hibás? Meg tudod magyarázni, miért?
Diák:
Uram, ön a kettősségek talaján mozog. Azzal érvel, hogy van Az élet, utána
pedig a halál, van egy jó Isten és egy rossz Isten. Az Istenről alkotott
felfogást végesnek tekinti, mérhető dolognak. Uram, a tudomány még egy
gondolatot sem tud megmagyarázni. Elektromosságot és mágnesességet használ, de
sohasem látta egyiket sem, arról nem is szólva, hogy bármelyiket megértette
volna. Ha a halált Az élet ellentéteként vizsgáljuk, akkor tudatlanok vagyunk
arról a tényről, hogy a halál nem létezhet különálló dologként. A halál nem az
élet ellentéte: csak annak hiánya. Diák: Most mondja meg nekem, professzor: azt
tanítja a diákjainak, hogy majmoktól származnak?
Prof: Ha
a természetes evolúciós folyamatra célzol, akkor természetesen igen.
Diák:
Látta-e már valaha Az evolúciót a saját szemével, uram? (A professzor
mosolyogva megrázza a fejét, kezdi látni, MI lesz a vita kimenetele.)
Diák:
Mivel eddig még senki sem látta Az evolúciós-folyamatot végbemenni, sőt azt sem
tudja bizonyítani, hogy ez egy folyamatos történés, azt jelentené mindez, hogy
ön a saját véleményét tanítja, professzor? Akkor ön nem is tudós, hanem
prédikátor? (Nagy zajongás támad az osztályban.) Van-e valaki az osztályban,
aki látta már valaha a professzor agyát? (Az osztály nevetésben tör ki). Van-e
itt valaki, aki hallotta már a Professzor agyát, érezte, megérintette azt, vagy
érezte az illatát? Úgy tűnik, senki nem tette. Tehát, a tapasztalati, állandó,
kimutatható bizonyítékok megalapozott szabályai szerint a tudomány kimondja,
hogy önnek nincs agya, uram. Ne vegye tiszteletlenségnek, uram, de hogyan
adhatnunk így bármilyen hitelt az előadásainak? (A teremben síri csend. A
professzor a diákot nézi, arca kifürkészhetetlen.)
Prof: Azt
hiszem, hit alapján kell elfogadnod, fiam.
Diák:
Erről van szó, uram! Ember és Isten között a HIT a kapcsolat. És ez mindennek a
mozgatója és éltetője.
A diák.
Albert Einstein volt.
"A
tudomány, vallás nélkül sánta, a vallás tudomány nélkül vak."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése